STAY IN TOUCH

......

KEEP CALM & SURVIVE FIRST SEMESTER

Tak a je to. Moje dlouhý vysokoškolský prázdniny se krátí a za týden mi začíná další, letní semestr. Je to šílený, připadá mi to jako pár dnů, kdy jsem na vysokou nastupovala a připadalo mi všechno tak složité a už mám za sebou úspěšně celý semestr a s tím souvisí i první zkoušky, které nakonec nebyly až tak hrozné. Přitom si živě pamatuju, jak jsem přesně před rokem absolutně nevěděla co chci dělat, na jakou školu se hlásit a čekala mě maturita. Všichni se mě dokola ptali, co chci teda po gymplu dělat, kam se budu hlásit, že přece s gymplem na nějakou vysokou musím jít a já z toho byla akorát vystresovaná, protože já vážně nevěděla, co mám říkat nebo dělat. A protože věřím, že v tomhle nejsem sama, že je hodně mladých lidí, kteří po maturitě tápou v tom, co by chtěli studovat, tak jsem se rozhodla o tomhle trochu rozepsat a snad vám trochu pomoct, protože mi příjde, že je to úplně normální v osmnácti nevědět co chcete v budoucnosti, celý život, dělat.

Jaké to je, když jsi přesně tam, kde jsi nechtěl být?
Já jsem všem říkala, jak chci studovat práva nebo mezinárodní vztahy, ale to jenom proto, že mě nic jinýho nenapadlo a našim se to zamlouvalo, tak co. Jenže čím víc se blížil deadline podávání přihlášek, tím víc jsem cítila, že tohle vážně nebude ono. Tak jsem na netu proseděla dlouhé hodiny a hledala nejrůznější školy a obory, co by mě teda mohly bavit. A jestli vám něco můžu poradit, tak je rozhodně nejdůležitější si sednou a v klidu si sepsat, nebo se stačí zamyslet nad tím, co vás opravdu baví a co byste chtěli dělat. Já vím, lépe se to říká, než dělá, ale podle mě není nic horšího než studovat něco jenom kvůli titulu, statutu studenta nebo něco, co vás ani nebaví a nebudete se chtít tomu dál věnovat. Já jsem třeba věděla, že by mě bavilo něco s marketingem, reklamou, tím, že se snažím blogovat, fotit, starám se o instagram apod. jsem snažila jít tímhle směrem a hlásila jsem se na Marketingovou komunikaci do Zlína a Prahy ,Marketing a obchod na Slezské Univerzitě, kde jsem teda nakonec skončila byla pro mě ta úplně poslední možnost, takové to "záchranné lano". Nakonec to, ale dopadlo asi nejlíp, jak mohlo. Marketingovou komunikaci mám jako jeden z předmětů a krom toho studuju Marketing a Ekonomii jako celek, takže o tom budu mít větší povědomí. Celý semestr jsem součástí Business Gatu, což je skvělý studentský projekt, kde řešíme opravdové marketingové kampaně pro opravdové firmy a vůbec, nebojte se toho, když se nedostanete tam, kam chcete i přesto, že jste pro to udělali všechno. Mělo to tak být a třeba to bude mnohokrát lepší!

Rozhodně až budete mít trochu povědomí o tom, co chcete studovat běžte na den otevřených dveří, mluvte se studenty, protože od nich se nejlépe dozvíte, jestli to, co chcete studovat bude takové, jaké si představujete a nebudete pak zbytečně zklamaní.

Oproti střední je vysoká v mnoha ohledech jiná. Mě vysokoškolský systém neskutečně vyhovuje, je sice všechno (tím myslím vážně úplně všechno, od přihlášky, přes přijímačky, chození na semináře a přednášky, až po zkoušky) jen a jenom na vás, všechno si zařizujete sami. Ale jste svým pánem, sestavujete si rozvrh podle sebe, jak to vyhovuje vám (za předpokladu, že to stihnete, když ne, vybíráte z toho, co se nehodí ostatním). Každopádně vám to dává určitou volnost a já se v průběhu roku v podstatě nemusela učit. Jo, za to jsem stresovala před zkouškových, které ale když si správně rozvrhnete, není až taková hrůza.

To byl, ale jenom, zatím, můj semestr. Jestli vás zajímá, jak těžké je studovat práva nebo psychologii, tak scrollujte dál! Protože nejen Nati, ale i moje úžasná kamarádka pro vás sepsala její semestr a svoje tipy a tímto předávám štafetu Market...


Přemýšlíš nad studiem psychologie? Markéta má za sebou ZS!
,, Jelikož nestuduju v místě svého bydliště, musela jsem se částečně přestěhovat, přes pracovní týden bydlím spolu s pěti spolubydlícími ve klasickém studentském bytě, každý víkend se ale vracím domů. To má samozřejmě řadu výhod (můžete si dělat cokoli chcete), i nevýhod (o všechno se staráte sami). Aby se Vám dobře studovalo, doporučuju nesedět na bytě nebo na koleji. Snažit se prozkoumat město, seznámit se s lidmi a třeba si i najít nějakou aktivitu, kterou budete pravidelně dělat – nejlépe sport.

Dál bych Vám předala pár tipů na učení, jak zvládnout stres během zkouškového, zkrátka, jak se z toho nezbláznit. Myslím ale, že si na to musí každý přijít sám, navíc, sama bych v tomto ohledu potřebovala pomoct…nicméně, i tak se pokusím sepsat pár věcí, ze kterých třeba něco vytěžíte.
Sepište si přehledně všechny Vaše povinnosti (eseje, zápočty, zkoušky) a postupně odškrtávejte ty úspěšně splněné. Zaručuju, že jedna taková fajfka někdy přinese víc radosti, než si myslíte.
Na zkoušky se učte s přiměřeným předstihem. Bohužel, slovo přiměřený nelze přesně vyjádřit, ale rozhodně doporučuju, abyste si čas naplánovali takovým způsobem, že si vyčleníte den (nebo víc) před zkouškou na opakování.

Jezte. Pokud patříte mezi ty, kteří do sebe před zkouškou nic „nenacpou“, vězte, že děláte velmi špatně. Aby mozek správně fungoval, musí mít dostatek živin. Proto doporučuju jíst během učení, zdravé potraviny (nezajídejte stres tunou čokoládou a brambůrkami jako já, ale dejte si třeba ořechy a mandle!) a přímo v den zkoušky si dejte něco lehce stravitelného, nebo si alespoň dodejte energii v podobě oslazeného čaje.

Mě osobně pomáhá, když si alespoň základní body učiva řeknu nahlas, lépe si to pak zapamatuju. Nutností jsou pro mě zvýrazňovače. Někomu pomáhá, když si vytváří různé paměťové mapy, přepisuje, vytváří si kartičky, způsobů je opravdu mnoho.

Snažte se spát dostatečný počet hodin, myslím, že pokud je to možné, tak je lépe si trochu déle pospat, než pak do sebe lít během dne kafe a energeťáky.

A jak se vyrovnat se stresem? Asi je důležité vědět a opakovat si, že studium VŠ opravdu není životně důležité, a že když to nezvládnete, nic tak hrozného se nestane. I když si budete uvědomovat vlastní nedostatky, do poslední chvíle doufejte, že to zvládnete a věřte si. Před samotnou zkouškou dýchejte a snažte si vsugerovat pozitivní myšlenky třeba puštěním si oblíbené (pokud možno svižné a energické) písničky. A co je pro mě moc důležité, navzájem se se spolužáky podporujte, držte si palce a třeba si i společně postěžujte nad těžkým životem studenta, aby se Vám pořádně ulevilo a vyventilovali jste napětí (ale prosím, zase to s tím stěžováním si úplně nepřehánějte :D).  

Na závěr bych ráda řekla/napsala jednu věc. Když studujete obor, který Vás baví, studujete proto, že studium Vám umožní získat práci Vašich snů, vše nakonec úspěšně zvládnete.  Alespoň já v to věřím!ˮ


 

Zajímají tě práva? Nati taky!
Můj semestr v kostce: vysoká je pro mě velká změna. Změna města, bydlím sama, noví přátelé, objevování nových kaváren a jiných míst. Ale taky změna, co se týče učení. Nepsali jsme žádné průběžné testy, jen po nás chtěli někteří profesoři různé úkoly nebo zkoušeli, co všechno si z hodin pamatujeme.

Ale vcelku bych průběh zhodnotila jako lehčí, než na střední (gymplu). Sice co se týče úkolů, jako psaní různých seminárek, esejí, prezentací, tak to bylo neporovnatelné oproti gymplu. Zabralo to neporovnatelně více času a bylo to těžší.

Ale pak přišlo zkouškové. Asi srovnatelné s maturitou. Učení se třeba měsíc v kuse. Od rána do večera. To je taky důvod, proč jsem třeba většinou chodila běhat věčer, až kolem jedenácte nebo půlnoci.

Ale rozdíl je taky v tom, že pokud se naučíte vše ze školy (z přednášek, seminářů, materiálů z internetu) nezaručí vám to úspěšnost. Často se totiž ptají i na věci, které jste v životě neslyšeli. Jo a stěžovat si na známku se moc nevyplácí.

Co bych vám doporučila, tak určitě vytisknout nebo si psát poznámky, mě pomáhá si všechno důležité podtrhávat.  Většina materiálů na učení je na internetu nebo ji můžete získat od starších studentů. A učit se průběžně, třeba si před seminářem nebo cvičením projet zápisky.


A co se týče stresu, tak pro mě nejlepším zabijákem je sport- buď fitko nebo zajít si zaběhat. Věřte, že budete rádi, že to ze sebe všechno dostanete, a uděláte k tomu ještě službu vašemu tělu. Sportu ke zdraví, ne? Dál rozhodně stoí za to občas vypnout hlavu a jít jen tak do města a prozkoumávat nová místa ve vašem městě, setkat se s kamarádama, jít nakupovat- slabost shopaholiků, ano, jsem jeden z nich, nebo sledovani seriálů, filmů, youtube… a když nepomůže nic, tak pořád tady je dobré jídlo! 


Jestli vás něco ohledně maturity, přijímaček, nebo vysoké zajímá, tak neváhejte pište, rády odpovíme příště vám všechny tři pomůžem, jestli to bude v našich silách! Všechny všem letošním maturantům přejeme hodně štěstí, nervů a co nejmíň stresu! Vy to zvládnete!


https://4.bp.blogspot.com/-sl3PLnnw3dk/VqvQRNUed1I/AAAAAAAAECI/5fdhBrhvYMASq1bybJYkTSZo8J_E0jRbwCPcB/s1600/kl%25C3%25A1ta.jpg

6 comments:

  1. Wow, krásný příspěvek, nemůžu se dočkat, až si s vámi holky popovídám, protože mě zajímají detaily ohledně ostatních oborů, co se kde všechno dělá a tak. :)

    Kdyby náááhodou někoho zajímalo studium matematiky na matfyzu (ne, nejsem blázen :D), tak tady můžu (v krátké verzi) shrnout:
    -žádný volný čas, od rána do večera cvika/přednášky
    -pozitivní věc, v 95% je docházka nepovinná! (ale jak byste se ty věci chtěli naučit, když tam nebudete chodit, že :D osobně jsem vynechávala akorát cvičení z programování)
    -úplně jiná matika než na střední, ani ne tak těžší, jakože spíš jiné téma - v analýze se dělají limity a derivace (nové techniky, ne jen takové to podívej se, co má vyšší mocninu), ale má to svoje algoritmy :)
    -nasproto boží a férový přístup, máme dokonalého profesora na analýzu <3 <3 <3 (dobře, možná jsem se do něho malilinko zamilovala), ale opravdu nenajdete hodnějšího... nikde.
    -můžete se kdykoli o čemkoli poradit a na zkouškách když nevíte svoji otázku, dokonce můžete výměnou dostat dvě jiné, resp. cílem není vyhazovat, ale dokázat, že ty věci umíte
    -skvělí lidi, bezstarostní, je s nimi sranda (ok, nerdský humor, ale co čekáte od matematiků :D), kamarádíte se s každým, protože na matfyz nechodí špatní lidé
    -tvrdá práce, domácí úkoly, průbězné učení (ve zkouškovém to opravdu nejde), i ty zápočtové písemky

    Ale bylo to nejlepší rozhodnutí (moje), kam na školu, a vůbec toho nelituju. :) Občas se mi zdá, že zase sedím na střední (většinou hodina literatury) a hlavou se mi honí jediné: "OMG já jsem na výšce! Já už se tohle NIKDY V ŽIVOTĚ nebudu muset učit! Já tak miluju svoji výšku!"

    Takže doufám, že mě neodsoudíte za to, že studuju matiku. :D

    Btw, pokud by někoho zajímalo víc, písněte mi na issiriana@gmail.com :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jasný Kači, musíme se sejít a pokecat :-) a děkuju, že ses podělila, myslím, že to, že někdo má na matiku hlavu, je spíš hodno obdivu a zaslouží si respekt :-)

      - Klára

      Delete
  2. Je super, že jsi nabídla pohled i z více oborů! :) Já jsem právě ve čtvrťáku a čekají mě ještě nějaké ty přijímačky i maturita... Sice vím, co chci dělat (a to už poměrně dost dlouho), ale přiznám se - stres je to asi podobný. I když jsem si tím opravdu jistá, pořád mě napadají myšlenky, jako jestli mi to sedne, jestli nejsem naivní, jestli mě to bude bavit, jestli se tam dostanu, jestli je to správná volba a podobně. Toho se asi nezbavím, dokud to nějak nedopadne... :D
    Kout světa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Musím říct, že takovým lidem, jako jsi ty, jsem záviděla! Že vědí, co chtějí dělat ajdou si za tím. Držím palce nejen u maturity, tu zvládneš levou zadní, ale hlavně, aby tě to, co chceš studovat, bavilo a aby jsi to chtěla i v budoucnu dělat!

      Klára

      Delete
  3. skvelý článok :) ale som rada že sa ma táto téma už netýka :D o to radšej som si ho prečítala :D

    My Supercalifragilisticexpialidocious Diary | Live Better, Love Harder & Cure Hangovers

    ReplyDelete
  4. Já jsem ráda, že už se mě toto téma netýká :D

    ReplyDelete

Děkujeme za Váš komentář. Přejeme pěkný den!
Thank you very much for you comment. Have a nice day!

INSTAGRAM @klararecmanova

FOLLOW US ON INSTAGRAM

INSTAGRAM